Pedeapsă versus Întărire
În domeniul sportului şi mai ales în România (din păcate), există o pregătire a sportivilor bazată foarte mult pe ceea ce noi numim un sistem punitiv.
Avem exemple de antrenori renumiţi, care într-adevăr au obţinut rezultate deosebite, dar care este preţul acestei abordări? Pentru cinefili, avem şi o recomandare cu un model (antimodel?!) reprezentativ al acestei categorii de antrenori https://www.youtube.com/watch?v=F4PmnorZLgE . În filmul menţionat (Whiplash, 2004) instructorul şi mentorul lui Andrew are o abordare drastică, pentru a obţine rezultatul dorit.
Înainte de a merge mai departe şi a vedea care este impactul unei astfel de abordări vom face o clarificare conceptuală. Teoriile comportamentale susţin că un anumit comportament este influenţat de consecinţele acestuia. Atfel, pedepsele şi întăririle sunt văzute ca fiind consecinţe directe ale comportamentului sportivului.
Întăririle au rolul de creşte frecvenţa unui comportament dezirabil
Pedepesele au rolul de a reduce comportamentele indezirabile.
Întăririle pot fi de două feluri, o întărire pozitivă (numită adesea şi recompensă), prin care antrenorul oferă un feedback pozitiv „Bravo, ai făcut o treabă bună!”, o laudă, atenţia dorită sportivului în cauză sau o întărire negativă prin care sportivul se comportă astfel încât să evite o consecinţă negativă. În această situaţie, sportivul se poate antrena serios pentru a evita ca antrenorul să ţipe la el. Pedeapsa reprezintă introducerea unui stimul sau a unui eveniment aversiv în viaţa sportivului, de exemplu exerciţii fizice, atunci când sportivul nu îşi respectă programul orar. În completarea strategiilor de a reduce un comportament indezirabil ne mai putem folosi şi de extincţie. Extincţia reprezintă eliminarea consecinţelor pozitive pentru un anumit comportament, care a fost întărit anterior. În această situaţie, când un sportiv adoptă un anumit comportament, pe care antrenorul consideră că trebuie să-l elimine, ignorarea sportivului poate fi o soluţie foarte eficientă.
Pe scurt informaţiile descriptive sunt prezentate în tabelul de mai jos:
Adăugăm o consecinţă | Eliminăm o consecinţă | |
Creşte probabilitatea unui comportamentul dezirabil | Întărire pozitivă | Întărire negativă |
Scade probabilitatea unui comportamentul indezirabil | Pedeapsă | Extincţie |
Ce ne arată studiile? Care este cea mai eficientă strategie? Când este mai important să folosim pedeapsa şi când întărirea?
Dacă suntem interesaţi de o învăţare rapidă, studiile ne arată că pedeapsa poate fi foarte eficientă, dar aceasta nu va fi o strategie eficientă pe termen lung. Atunci când suntem interesaţi ca sportivii să înveţe şi să folosească anumite şi strategii pe termen lung, studiile ne arată că sportivii vor fi mult mai eficienţi atunci când învăţarea lor este întărită pozitiv. Întărirea pozitivă este mai eficientă atunci când dorim să creştem motivaţia, determinarea şi concentrarea sportivilor. Riscul când folosim întăririle este acela ca sportivii să fie mai motivaţi să performeze pentru a primi laudele, decât pentru a-şi îmbunătăţi abilităţile sportive. Pedepsele trebuie luate în considerare atunci când un sporiv încalcă regulile grupului sau când acesta nu îşi respectă atribuţiile. În utilizarea lor trebuie ca antrenorul să aibă grijă la intensitatea pedepsei şi la faptul că sportivul poate dezvolta o aversiune faţă de cel care dă pedeapsă. Pentru ca aceste consecinţe să fie eficiente ele trebuie bine stabilite, nu implementate din mers, şi aplicate imediat din punct de vedere al temporalităţii, pentru a le spori eficienţa. Comportamentele sportivilor se pot modifica semnificativ dacă ţineţi cont de aceste aspecte.
Care sunt comportamentele pe care doriţi să le aveți mai des?
Dar cele pe care doriţi să le reduceţi?
Puteţi pune în aplicare aceste principii în mod individual şi puteţi obţine progresele dorite!
Sport Psy 1