Reuşesc academiile sportive să dezvolte jucători de succes?
Academiile sportive încearcă mereu să dezvolte profilul unui sportiv, fie prin dobândirea de noi abilităţi, fie prin dezvoltarea altora, cum ar fi luarea deciziilor, înţelegerea jocului şi bineînţeles forţa mentală.
Sportivii trebuie testaţi cât mai adesea şi puşi în condiţii cât mai variate pentru a-şi îmbunătăţi acest profil. Sir Alex Ferguson, fostul mare antrenor de la Manchester United spunea „Este important să îi evaluăm atunci când pierd, nu atunci când câştigă”.
Voia să identifice acele puncte forte ale sportivilor, care îi fac să meargă mai departe atunci când întâmpină dificultăţi. Una din metodele sale cele mai cunoscute era următoarea: la pauza dintre reprize să meargă în vestiar, alegându-şi un jucător (adesea un jucător pe care îl consideră ca având un potenţial deosebit) şi îi spunea: „Dacă nu îţi îmbunătăţeşti repriza a doua, nu vei mai juca niciodată pentru noi”. Testarea sportivilor în permanenţă, în condiţii de stress, cât mai similare cu un meci real este foarte importantă, pentru a reuşi o dezvoltare excepţională a sportivului.
În zilele noastre academiile sportive şi mai ales cele destinate fotbalului încep să formeze sportivi încă de la vârste foarte fragede (5-6 ani). Până când sportivii ajung să facă parte din prima echipă participă la o serie de competiţii în care învaţă ceea ce înseamnă să fii lăsat pe bancă, să salvezi un meci sau ce înseamnă dezamăgirea pierderii unui meci. Toate aceste experienţe formează caracterul sportivului.
Una din principalele probleme ale academiilor în zilele nostre este faptul că sunt mult prea profesionale la vârsta de 9-10 ani şi prea puţin profesionale pentru vârstele 19-20 de ani. La 19-20 de ani se antrenează cu aceiaşi sportivi care s-au antrenat de-a lungul junioratului şi nicidecum în faţa unei săli sau în faţa unui stadion plin, condiţii la care trebuie supuşi sportivii la această vârstă pentru a spori performanţa. Acesta este ultima etapă de pregătire pentru a intra în echipele prinicipale şi foarte adesea nu este suficient de realistă pentru a-i pregăti la cel mai înalt nivel.
Întrebat fiind, Sir Alex Fergusson suţine că cea mai importantă caracteristică în dezvoltarea unui fotbalist de top este rezilienţa emoţională. Un factor important este participarea la cât mai multe meciuri şi competiţii eliminatorii, competiţii în care sportivul să îşi dezvolte rezilienţa. Cu toţii facem greşeli, iar sub presiune acestea se pot chiar amplifica, dar este metoda prin care învăţăm cel mai bine şi prin care reuşim să ne perfecţionăm. Este o mare nevoie de turnee pentru aceşti sportivi pentru a le putea dezvolta potenţialul şi pentru a se obişnui cu presiunea unui stadion plin.
Marele antrenor crede că într-adevăr mediul de provenienţă a fiecărui sportiv joacă un rol important, dar condiţiile academiile pot modela fiecare sportiv atunci când este tratat într-un mod individualizat. Unii sportivi pot să înveţe foarte repede, alţii au nevoie de mai mult timp pentru dezvoltare, unii se vor confrunta cu accidentări, dar cel mai important este ca în acest proces să îşi dezvolte rezilienţa. Obstacolele cu care trebuie să se confrunte fiecare sportiv în parte trebuie să fie la intensităţi diferite pentru a invata si a progresa.
Academia de la Manchester United a implementat acest tip de program, plecând un an în Kenya, an în care sportivi s-au dezvoltat şi din alte puncte de vedere, fiind scoşi de mediul lor normal de pregătire. Aveau sarcini specifice, cât mai similare cu cele ale primei echipe, cum ar fi: să dea un interviu, să ţină un discurs, să fie căpitan fiecare dintre ei astfel încât fiecare dintre sportivi să beneficieze de această experienţă la maxim!
Acest tip de experienţe sunt cele pe care ni le dorim şi pentru sportivii noştri pentru a putea progresa şi obţine rezultatele mult dorite! Ca răspuns, întrebării din titlu, considerăm că printr-un program adecvat academiile pot aduce plus valoare, dar programul acestora trebuie individualizat cât mai bine în funcţie de nevoile fiecărei echipe şi fiecărui jucător în parte.
SportPsy1